התוכן העיקרי

הודעת התראה

links-logo-1

המרכז לחקר האינטרנט שותף בפרויקט LINKS, השייך למרכזי המצוינות המחקרית icore. ״לינקס״ הוא פרויקט המחוייב ליצירת מסה קריטית של מחקר, אשר תוביל לשינוי בחקר החינוך בסביבות משולבות טכנולוגיה, ויכין את הדורות הבאים לדרישותיה של חברת המידע החדשה. המרכז הוקם פיזית באוניברסיטת חיפה בשותפות חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון, הטכניון, והמרכז הבין-תחומי בהרצליה.

אתר הפרויקט

תיק-חינוך הוא פרויקט מחקר יישומי המשותף לקרן טראמפ והמרכז לחקר האינטרנט. מטרת הפרויקט היא פיתוח מערכת ראשונה בעולם להנגשה ושקיפות של מאגרי מידע חינוכיים.

השלב הראשון בפרויקט מתמקד במחקר פיז"ה אשר הוא המקיף, החשוב והחדשני בעולם בתחום החינוך. המחקר נערך על ידי ה-OECD במחזוריות של שלוש שנים ובוחן באיזו מידה תלמידים בני 15 רכשו כישורים וידע המכינים אותם לחיים בוגרים. המחקר בודק את רמת האוריינות בקריאה, מתמטיקה ומדעים. בפיז"ה 2012 השתתפו 510,000 תלמידים מ-65 מדינות אשר מייצגים 28 מיליון תלמידים. המחקר בישראל נערך בקרב 5,055 תלמידים הלומדים ב-172 בתי ספר, רובם בכיתה י'.

המידע במחקר רלוונטי לקהלים רבים - אקדמיה ומכוני מחקר (ניתוח גורמים ומגמות), אנשי חינוך (מיפוי הישגים וצרכים של התלמידים), עיתונאים (יצירת סדר יום אזרחי ממוקד בתחום החינוך) ועוד - אולם הקושי בניתוח המידע והמורכבות שבהצגתו, גורמים לכך שהמחקר מנוצל רק בחלקו.

מטרת תיק-חינוך היא לפתח מערכת הכוללת: מנגנון שאילתות בעברית, Computational Knowledge Engine/Answer Engine וביצוע ויזואליזציה של המידע. במקביל נעודד את השימוש במערכת על ידי כנס אקדמי, מלגות לסטודנטים והרצאות.

הפרויקט מובל על ידי אבנר קנטור, עמית מחקר במרכז לחקר האינטרנט. נשמח להיות בקשר עם כל מי שהמידע רלוונטי ושימושי עבורו. פרטים נוספים באתר הפרויקט.

isoc-apple-bezeq

הפרוייקט הינו שיתוף פעולה בין המרכז לחקר האינטרנט והחוקרים שבו, לבין עמותת תפוח וחברת "בזק", ומתבסס על מענק מחקר לשלוש שנים, החל מ-2012, מטעם איגוד האינטרנט הישראלי. הפער הדיגיטאלי הינו סוגיה חברתית, המתייחסת לפער בין אוכלוסיות בעלות גישה קבועה ויעילה למחשב ולאינטרנט לבין אלו שאין להם גישה כזו. פער זה גדל ככל שהמדינה תלויה יותר בטכנולוגיה בתהליכים כלכליים ודמוקרטיים. צמצום הפער הדיגיטלי הוכח כמסייע בצמצום פערים סוציו-אקונומיים. "חידושים טכנולוגיים והטמעתם במערכות החינוך, הכלכלה והסביבה מהווים נדבך בצמצום פערי הכנסה." (קנת' רוגוף). הפרויקט נועד לבנות מדד תקשוב לאומי לישראל שיהווה כלי בעל חשיבות מהמעלה הראשונה בצמצום הפער הדיגיטלי בישראל, תנאי הכרחי לעיצוב מדיניות והערכתה, ומנוף להשקעות עתידיות בתשתיות ובחינוך לטכנולוגיה על ידי גורמי הממסד בישראל. מדד זה יהיה נגיש ושקוף לציבור בישראל.
לעיון בדוחות תקופתיים של המחקר:  דוח ינואר 2013, דוח יולי 2013, דוח ינואר 2014 - חלק 1 , חלק 2 , חלק 3
כתבות הסוקרות חלק מממצאי הפרויקט התפרסמו בynet  ב-09.04.14 וב-09.06.14.

qsia-logo

מערכת קושיה הינה מערכת פדגוגית חדשנית מבוססת אינטרנט המאפשרת יצירת מאגרי ידע שיתופיים ללמידה עצמית וביצוע מבחנים מקוונים ללא מגבלות של זמן ומקום. זוהי מערכת פתוחה המאפשרת בצורה פשוטה לבצע הרשמה עצמית וניהול משתמשים. ייעודה של המערכת הינו לעודד שיתוף ידע בקרב קהילות לומדות דרך ניהול מאגר ידע שיתופי פתוח, רחב היקף ורב תחומי.

המערכת משמשת לתקשוב הוראה בהשכלה גבוהה ובתי ספר, משרתת אלפי סטודנטים ומורים ומאפשרת אופנים שונים של שיתוף ידע והוראה. זוהי מערכת מקוונת המכילה אלפי פריטי ידע, קישורים, ושאלות המתעדכנים ומתווספים באופן שוטף. היא משמשת תלמידים, סטודנטים, מורים ומרצים בתהליכי הכנת מערכי שיעור והגדרת תחומי לימוד, וכן בלמידה, תרגול, שיתוף ובחינות.

המערכת פותחה החל משנת 2001 על ידי המרכז לחקר חברת המידע של אוניברסיטת חיפה, כיום - המרכז לחקר האינטרנט, כפרויקט מחקר של קבוצת חוקרים ודוקטורנטים. בראש הפרויקט עמד פרופ' שיזף רפאלי – לשעבר ראש ביה"ס לניהול והעומד בראש המרכז לחקר האינטרנט. בשנת 2007 פיתוח ותפעול המערכת עברו לספריית אוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם המרכז.

אפשר להשתמש במשאבים המאורגנים ב"קושיה" ובכלים המרכיבים את המערכת במספר רב של אופנים וגישות פדגוגיות, כולל:

  • השמה ובדיקה, מתן משוב למטלות בית לתלמיד לפתרון של בעיות בעבודה עצמית
  • הכללה של פריטים אינטראקטיביים ממגוון רחב של סוגים, מולטימדיה, צליל ואנימציה
  • השמה ובדיקה, מתן משוב למטלות לעבודה קבוצתית (בבית או בכיתה)
  • מטלת הכנת פריטי ידע ועיון ותגובה לפריטי ידע שהוכנו על ידי תלמידים אחרים
  • מעקב מקוון (real time) בכיתה או למטלות בית אחר שימוש, נכונות וזיהוי בעיות
  • מתן משוב ושימוש במערכת ההמלצה של קושיה
  • הכנה לבחינות (על ידי התלמיד, על ידי מתרגל)
  • ניהול בחינות

לאתר מערכת קושיה | דף מידע | מצגת מידע | לבירורים לגבי שימוש במערכת

ecommis

הפרויקט הינו בנושא הוראה בתחום חברת המידע, הפועל מטעם האיחוד האירופי החל מ-2012. המרכז לחקר האינטרנט משתתף כשותף זוטר בפרויקט מטעם ישראל, יחד עם הטכניון ומכללת רופין. המדינות השותפות הנוספות הינן אוקראינה ורוסיה, כאשר בכל ארץ ישנם שלושה מוסדות. חוץ משותפים ישנם בפרויקט גם מתאמים (Coordinators), כאשר המדינות המתאמות הינן ליטא, גרמניה והולנד. מטרת הפרויקט היא פיתוח ההוראה באקדמיה בנושא מסחר אלקטרוני, על רקע ההתפתחויות בחברת המידע.

לאתר הפרויקט | תמונה ממפגש E-commis במרכז, 13.6.12

shil-logoבישראל, שירות הייעוץ לאזרח נקרא שי"ל. שי"ל הוקם ב-1957 והינו בעל כ-50 סניפים ברחבי ישראל, קו ייעוץ טלפוני, אתר אינטרנט וכ-1000 מתנדבים. שי"ל מופעל על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים, בשיתוף פעולה עם הרשויות העירוניות. המרכז לחקר האינטרנט היה שותף להקדמת אתר האינטרנט של שי"ל ואחראי על תחזוקו השוטף עד היום.

מאמרים שהתפרסמו בנושא מטעם המרכז:

Tractinsky, N., Rafaeli, S., & Pliskin, N. (1998). Lessons from implementation of a Web site for the Israeli Citizens' Advice Bureau, in Hoadley E.D. and Ben-Basat I. (Editors), Proceedings of the Americas Conference on Information Systems, pp. 101-104.
Ravid, G., Bar-Ilan, J., Baruchson-Arbib, S., Yaari, E., Rafaeli, S. & Weiss, N. (2010). A User Survey of a Site Providing Citizen Information: Preliminary Findings of SHIL.INFO. MCIS 2010 Proceedings.
וייס, נירית (2010). שימוש הציבור במידע מקוון: ניתוח השימוש באתר שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח). עבודת גמר מחקרית (תזה) לאחר קבלת התואר "מוסמך". החוג לתקשורת, הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת חיפה.
Finzi, S., Bronstein, J., Bar-Ilan, J., Baruchson-Arbib, S., Rafaeli,S. & Ravid, G. (2012). "Volunteers acting as information providers to citizens", Aslib Proceedings, 64(3), 289-303.
Ravid, G., Bar-Ilan, J., Baruchson-Arbib, S., Yaari, E., Aharony, N., Rafaeli, S. & Weiss-Blatt, N. (2014). I Just Wanted To Ask?: A Comparison of User Studies of the Citizens Advice Bureau (SHIL) in Israel. Journal of Librarianship and Information Science, 46(1), 21-31

netdemocracy-logoהמרכז הישראלי לרשתות ודמוקרטיה הוקם בשנת 2011 כחברה לתועלת הציבור ללא כוונת רווח, בסיוע המרכז לחקר האינטרנט. המרכז לחקר האינטרנט היה שותף פעיל בכנס "דמוקרטיה ברשת" וכיום פרופ' שיזף רפאלי חבר בדירקטוריון של המרכז הישראלי לרשתות ודמוקרטיה.

מטרות המרכז הישראלי לרשתות ודמוקרטיה הינן חינוך, הטמעה והקניית ערכים למטרות שלהלן, באמצעות שימוש באינטרנט, באמצעים דיגיטליים ואלקטרונים וברשתות חברתיות:

  • ממשל שקוף וזמין לאזרח
  • העלאת יעילות ושירותיות הממשל לאזרח
  • קידום יעדים אזרחיים וחברתיים
  • העלאת ההשתתפות האישית בפעילות האזרחית על כל גווניה
מטרות נוספות הינן חינוך ליוזמות טכנולוגיות וחברתיות המשפיעות בכיוונים אלה ע"י אזרחים, ממשל והמגזר השלישי, ייעוץ וסיוע לארגונים ומוסדות ציבור בקידום יכולותיהם הכלכליות, הארגוניות והניהוליות לקידום השימוש בכלים אינטרנטיים, למען שיפור וייעול הקשר בין האזרח והממשל ועידוד השיח הציבורי בנושאים אלה להגברת המודעות והיוזמה. הציבור מוזמן לקחת חלק בפעילות המרכז.
לאתר המרכז הישראלי לרשתות ודמוקרטיה

ibm logoהפרויקט הינו שיתוף פעולה בין המרכז לחקר האינטרנט לבין חטיבת המחקר של חברת IBM, במסגרת זכייה של המרכז בתחרות עולמית על תקציבי מחקר של IBM OCR - Open Collaborative Research. מטעם המרכז, שותפים בפרויקט ד"ר דפנה רבן, פרופ' שיזף רפאלי והגברת גנית ריכטר. המחקר עוסק במספר פרויקטים, בין השאר בפיתוח פלטפורמה ל-Crowd Computing בשם GUESS  בה ניתן לפתח יישומים שונים ובתחומים של Social Computing כגון מחקר משותף בנושא People tagging.

Gaming Umbrella for Enterprise Social Sourcing - GUESS,  הוא משחק המבוסס על חוכמת ההמונים ומחשוב אנושי מפותח בחברת IBM, בשיתוף פעולה עם המרכז לחקר האינטרנט. GUESS ממנף את המשחקיות של המשחק ורותם את "חוכמת ההמון" על מנת לפתור בעיות איתן מחשבים עדיין נאבקים. למשל, לצורך הערכת כשרונות אנושיים ע"י ההמון. בעזרת המשחק ניתן לדרג מועמדים למשחק בסרט לפי כשרונותיהם בתחום השירה, הריקוד, השפות וכו'. על ידי השלמת משימות פשוטות כגון תיוג תמונות, הפיכת דיבור מצליל לטקסט, או פירוש של טקסט, בני אדם יכולים לעזור למחשבים להפוך לחכמים יותר. כמו כן, ההסתייעות בחוכמת ההמון מפחיתה את התלות בדיווח עצמי וההטיה הכרוכה בדיווח שכזה.

אתר הפרויקט ב-IBM

nimoyבין החוג לניהול מידע וידע, בראשו עומדת ד"ר דפנה רבן, לבין המרכז לחקר האינטרנט, בראשות פרופ' שיזף רפאלי, קיים שיתוף פעולה מתחילת דרכו של החוג. החוג לניהול מידע וידע נוסד בדצמבר 2010 תחת בית הספר לניהול של אוניברסיטת חיפה ונבנה עפ"י מסורת בינלאומית חדשנית של מחקר והוראה בתחום המידע שנקראת iSchools.  מטרת החוג היא להכשיר חוקרים בתחום צעיר ומתפתח במהירות, ולהקנות לעובדי ידע בארגונים מכל המגזרים ידע תיאורטי, כלים ומיומנויות שיאפשרו להם לנהל את משאבי המידע והידע בארגון. שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי, בין השאר, במסגרת מחקרים, קידום חוקרים צעירים, ארוח משותף של חוקרים מחו"ל וסמינרי מחקר בנושאים המשותפים לשני הגופים.

לאתר החוג לניהול מידע וידעלאתר החוג לניהול מידע וידע

g4e banner

מיזם משחקי מנהלים הינו מיזם הדרכה ומחקר חדשני. מטרת המיזם היא ליישם הדרכה עסקית ככלי להפריה הדדית בין החוג האקדמי לבין עולם העסקים הדינמי. המיזם מוביל תהליכי למידה ארגונית, פיתוח עסקי והכשרת מנהלים, בשילוב משחקים רציניים וסימולציות ממוחשבות.

"משחקים רציניים" (משחקי מנהלים) הינם  משחקים ממוחשבים מבוססי רשת המיועדים להכשרת מנהלים. חלקם פותחו בבית הספר למוסמכים בניהול באוניברסיטת חיפה וחלקם בהוצאת גופי הדרכה בין לאומיים. המשחקים מותאמים ללקוח עפ"י צרכיו. דרגות הקושי והתחכום ניתנות להתאמה לפי רקע והשכלת המשתתפים. המשחקים מכילים מגוון עשיר של כלי ניהול, דיווחים ודוחו"ת לשימוש ע"י המשתתפים והמנחים באופן המדמה מערכות מידע ארגוניות. משחקי מנהלים הנו הגוף המוביל בארץ בחקר ויישום תחום המשחקים הרציניים (Serious Games), כחלק מחבילת הדרכה שלמה.

לאתר המיזם | לדף הפייסבוק של המיזם

serious-games-wiki-logo

האתר נועד לרכז את המידע הרב הקיים בנושא משחקים רציניים. לרשות המבקרים בו עומדים המקורות הבאים: חדשות טריות מהתחום - מבלוגים, פרסומים וקבוצות עניין, כמו גם מהעיתונות הפופולארית; טבלת המשחקים - מאגר חלקי של משחקים רציניים להשכלה גבוהה ולבתי ספר; קישורים למאגרי מידע בנושא משחקים רציניים; רשימת ספרים, מאמרים וכתבי עת העוסקים בתחום; מרכזי מחקר, אישים מרכזיים, בלוגים, חברות, כנסים ועוד מידע בנושא. הציבור מוזמן להתעדכן ואף לערוך את האתר שנבנה על פלטפורמת ויקי.

לאתר ויקימשחק

zafona-logo

צפונה - מטיילים 2.0 בצפון הינה מערכת למידה נתמכת מחשב המבוססת על טכנולוגית ויקי. המערכת מתוכננת לשמש אמצעי ללמידה מתוקשבת ומאפשרת יצירת תכנים שיתופיים, עריכה ותמיכה בפלטפורמות תקשורת כגון מערכת מיקום גלובאלית (GPS) וכן אפשרות שימוש בטלפוניה ניידת בשלוש שפות: עברית, אנגלית וערבית. בבסיס הרעיון 'צפונה 2.0' פרויקט חינוכי חברתי המשלב חינוך לידיעת הארץ ומעודד גולשי אינטרנט בארץ ובעולם לתרומת תוכן ייחודית. השימוש במיזם נוסה בעבר בהצלחה ככלי לעידוד מורים לשילוב הוראה בכיתות מתוקשבות בשיתוף משרד החינוך. המיזם נולד בשנת תשס"ט במטרה לעודד מטיילים להכרת הצפון ושיקומו לאחר מלחמת לבנון השנייה. פרויקט חינוכי חברתי זה, משלב חינוך לידיעת הארץ תוך הכרת מסלולי טיולים, אתרים היסטוריים, לימוד גיאוגרפיה, נופים, סוגי צמחייה שונים ועוד. באתר הנושא אופי של אהבת הארץ בכלל והצפון בפרט, מיזמים חינוכיים לבני הנוער ולמבוגרים המשמשים במסגרת החינוך הפורמאלי והלא פורמאלי. הפרויקט התאפשר בזכות תרומת קרן יד הנדיב. מנהלת הפעילות של הפרויקט מטעם המרכז הינה הגברת אילת חן-לוי.

מאמרים שהתפרסמו בנושא מטעם המרכז:

Levy, E.C., & Rafaeli, S. (July, 2012). 'Learning Technologies via Wiki: Zafona 2.0 Project'. The 10th Annual MEITAL National Conference, The Davidson Institute of Science Education ,The Weizmann Institute of Science, Rehovot [*Hebrew]

Levy, E.C., & Rafaeli, S. (2012). ' Wiki Platform Interaction: Zafona 2.0 Project'. The 16th Annual Conference of the Israel Communication. Association [ISCA], Tel-Aviv University, Tel Aviv April 3-4 2012 [*Hebrew]

Levy, C.E., Rafaeli, S. (April, 2011) Zafona 2.0 as a teaching tool for e-learningin Junior high. Presented at the 15th Conference of the Israel Communication Association, University of Haifa, Israel, [*Hebrew]

לאתר צפונה

socios-logoSocIos הינו פרויקט בו חברים חוקרים ממגוון מדינות האיחוד האירופי, כמו צרפת, גרמניה, בלגיה, אירלנד ויוון. הקבוצה, בה חברה ד"ר דפנה רבן, ראש החוג לניהול מידע וידע ועמיתת המרכז, עוסקת ברשתות חברתיות ויישומן בהקשר העסקי העתידי באינטרנט. חלקנו בפרוייקט הוא פיתוח מודלים עסקיים יחודיים לסביבת הרשתות החברתיות.

לאתר הפרויקט

 אתר ויקי שהוקם בעקבות מחקר מתמשך בתחום שווקי ניבוי ואינטיליגנציה קולקטיבית, ובמרכזו מיפוי שווקי הניבוי. מטרת האתר לרכז ידע מצטבר ואוצר מילים שישמשו את החוקרים בתחום.

אתר ויקי שווקי ניבוי

פרוייקט מחקר משותף של אינטל, מייקרוסופט והמרכז לחקר האינטרנט, שמטרתו חשיבה על פתרונות לאינפומניה - השילוב של עומס יתר של הודעות, הסחות והפרעות שפוגעות בפרודוקטיביות ובאיכות החיים.

אתר ויקי אינפומניה

החוליה - סימולציית שרשרת האספקה

דוכן הלימונדה - משחק עסקים ממוחשב ללימוד עקרונות כלכלת המידע

מכירות פומביות - סימולציות למכירה בשיטה האנגלית ובשיטה ההולנדית

yahoo-answers-logoבמסגרת שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין חברת Yahoo! ומרכז המחקר של Yahoo! בישראל ובין החוקרים עמית רכבי ופרופ' שיזף רפאלי מהמרכז לחקר האינטרנט, נערך מחקר אשר התבסס על נתוני התעבורה והתקשורת ב-Yahoo! Answers מנקודת ראות של רשתות חברתיות.

אתרי שאלות ותשובות מקוונים הם פלטפורמה המשמשת אנשים לפרסם שאלות המעסיקות אותם, לתת ולקבל מענים לשאלות אלה. השיח כולו, מכל צדדיו, הוא וולונטארי ונעשה על ידי מי שאינם בהכרח מומחים. משתתפי האתרים האלה יוצרים קשרים חברתיים וענייניים באמצעות השאלות והתשובות, ועל ידי פעולות ההערכה והדירוג של התכנים המופיעים באתר. פעילות זאת נעשית בהיקפים עצומים, בעולם כולו, בשפות שונות, ובכל נושא שעולה על הדעת. האתר Yahoo! Answers הוא הגדול בתחום. נצברו באתר זה עד כה הרבה למעלה ממיליארד תשובות. במסגרת המחקר אספנו רישומים אוטומאטיים של הפעילות באתר זה במהלך 19 חודשים. רישומים אלה מהווים Big Data, במסד נתונים הממצה 400 מיליון אינטראקציות. המחקר עסק בתופעה בשלוש רמות: רמת המשתתף הבודד והמשתתף הבולט, רמת הקהילה ורמת הרשת כולה.

שאלת המחקר הראשונה עסקה בהגדרה ובתפקוד של משתתפים בולטים ו"מעצבי דעת קהל" באתרי שאלות ותשובות. שאלת המחקר השנייה עסקה בשביעות הרצון ומהירויות התגובה  במערכת, במבט השוואתי בין המשתמשים והקהילה. שאלת המחקר השלישית בחנה את הקשר בין רשתות חברתיות לרשתות חיפוש מידע. על רקע תיאוריות של מוטיבציה, כלכלת מוצר ציבורי, והון חברתי. כל אחת משאלות המחקר ציירה עוד פרספקטיבה על פעילות השאלות והתשובות האינטרנטית. ועל  המכניזם הרשתי המאפשר את ההיווצרות וההתפשטות של חכמת ההמונים, מנגנוני הביקורת החברתיים ובקרת איכות התוכן.

מאמרים שהתפרסמו בנושא מטעם המרכז:

Amit Rechavi & Sheizaf Rafaeli (2011). Not all is Gold that Glitters: Response time & satisfaction rates in Yahoo! Answers.

Amit Rechavi & Sheizaf Rafaeli (2011). What's sauce for the goose is sauce for the gander: Knowledge and Social Networks in Yahoo! Answers