התוכן העיקרי

הודעת התראה

links-logo-1

המרכז לחקר האינטרנט שותף בפרויקט LINKS, השייך למרכזי המצוינות המחקרית icore. ״לינקס״ הוא פרויקט המחוייב ליצירת מסה קריטית של מחקר, אשר תוביל לשינוי בחקר החינוך בסביבות משולבות טכנולוגיה, ויכין את הדורות הבאים לדרישותיה של חברת המידע החדשה. המרכז הוקם פיזית באוניברסיטת חיפה בשותפות חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון, הטכניון, והמרכז הבין-תחומי בהרצליה.

אתר הפרויקט

תיק-חינוך הוא פרויקט מחקר יישומי המשותף לקרן טראמפ והמרכז לחקר האינטרנט. מטרת הפרויקט היא פיתוח מערכת ראשונה בעולם להנגשה ושקיפות של מאגרי מידע חינוכיים.

השלב הראשון בפרויקט מתמקד במחקר פיז"ה אשר הוא המקיף, החשוב והחדשני בעולם בתחום החינוך. המחקר נערך על ידי ה-OECD במחזוריות של שלוש שנים ובוחן באיזו מידה תלמידים בני 15 רכשו כישורים וידע המכינים אותם לחיים בוגרים. המחקר בודק את רמת האוריינות בקריאה, מתמטיקה ומדעים. בפיז"ה 2012 השתתפו 510,000 תלמידים מ-65 מדינות אשר מייצגים 28 מיליון תלמידים. המחקר בישראל נערך בקרב 5,055 תלמידים הלומדים ב-172 בתי ספר, רובם בכיתה י'.

המידע במחקר רלוונטי לקהלים רבים - אקדמיה ומכוני מחקר (ניתוח גורמים ומגמות), אנשי חינוך (מיפוי הישגים וצרכים של התלמידים), עיתונאים (יצירת סדר יום אזרחי ממוקד בתחום החינוך) ועוד - אולם הקושי בניתוח המידע והמורכבות שבהצגתו, גורמים לכך שהמחקר מנוצל רק בחלקו.

מטרת תיק-חינוך היא לפתח מערכת הכוללת: מנגנון שאילתות בעברית, Computational Knowledge Engine/Answer Engine וביצוע ויזואליזציה של המידע. במקביל נעודד את השימוש במערכת על ידי כנס אקדמי, מלגות לסטודנטים והרצאות.

הפרויקט מובל על ידי אבנר קנטור, עמית מחקר במרכז לחקר האינטרנט. נשמח להיות בקשר עם כל מי שהמידע רלוונטי ושימושי עבורו. פרטים נוספים באתר הפרויקט.

isoc-apple-bezeq

הפרוייקט הינו שיתוף פעולה בין המרכז לחקר האינטרנט והחוקרים שבו, לבין עמותת תפוח וחברת "בזק", ומתבסס על מענק מחקר לשלוש שנים, החל מ-2012, מטעם איגוד האינטרנט הישראלי. הפער הדיגיטאלי הינו סוגיה חברתית, המתייחסת לפער בין אוכלוסיות בעלות גישה קבועה ויעילה למחשב ולאינטרנט לבין אלו שאין להם גישה כזו. פער זה גדל ככל שהמדינה תלויה יותר בטכנולוגיה בתהליכים כלכליים ודמוקרטיים. צמצום הפער הדיגיטלי הוכח כמסייע בצמצום פערים סוציו-אקונומיים. "חידושים טכנולוגיים והטמעתם במערכות החינוך, הכלכלה והסביבה מהווים נדבך בצמצום פערי הכנסה." (קנת' רוגוף). הפרויקט נועד לבנות מדד תקשוב לאומי לישראל שיהווה כלי בעל חשיבות מהמעלה הראשונה בצמצום הפער הדיגיטלי בישראל, תנאי הכרחי לעיצוב מדיניות והערכתה, ומנוף להשקעות עתידיות בתשתיות ובחינוך לטכנולוגיה על ידי גורמי הממסד בישראל. מדד זה יהיה נגיש ושקוף לציבור בישראל.
לעיון בדוחות תקופתיים של המחקר:  דוח ינואר 2013, דוח יולי 2013, דוח ינואר 2014 - חלק 1 , חלק 2 , חלק 3
כתבות הסוקרות חלק מממצאי הפרויקט התפרסמו בynet  ב-09.04.14 וב-09.06.14.

qsia-logo

מערכת קושיה הינה מערכת פדגוגית חדשנית מבוססת אינטרנט המאפשרת יצירת מאגרי ידע שיתופיים ללמידה עצמית וביצוע מבחנים מקוונים ללא מגבלות של זמן ומקום. זוהי מערכת פתוחה המאפשרת בצורה פשוטה לבצע הרשמה עצמית וניהול משתמשים. ייעודה של המערכת הינו לעודד שיתוף ידע בקרב קהילות לומדות דרך ניהול מאגר ידע שיתופי פתוח, רחב היקף ורב תחומי.

המערכת משמשת לתקשוב הוראה בהשכלה גבוהה ובתי ספר, משרתת אלפי סטודנטים ומורים ומאפשרת אופנים שונים של שיתוף ידע והוראה. זוהי מערכת מקוונת המכילה אלפי פריטי ידע, קישורים, ושאלות המתעדכנים ומתווספים באופן שוטף. היא משמשת תלמידים, סטודנטים, מורים ומרצים בתהליכי הכנת מערכי שיעור והגדרת תחומי לימוד, וכן בלמידה, תרגול, שיתוף ובחינות.

המערכת פותחה החל משנת 2001 על ידי המרכז לחקר חברת המידע של אוניברסיטת חיפה, כיום - המרכז לחקר האינטרנט, כפרויקט מחקר של קבוצת חוקרים ודוקטורנטים. בראש הפרויקט עמד פרופ' שיזף רפאלי – לשעבר ראש ביה"ס לניהול והעומד בראש המרכז לחקר האינטרנט. בשנת 2007 פיתוח ותפעול המערכת עברו לספריית אוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם המרכז.

אפשר להשתמש במשאבים המאורגנים ב"קושיה" ובכלים המרכיבים את המערכת במספר רב של אופנים וגישות פדגוגיות, כולל:

  • השמה ובדיקה, מתן משוב למטלות בית לתלמיד לפתרון של בעיות בעבודה עצמית
  • הכללה של פריטים אינטראקטיביים ממגוון רחב של סוגים, מולטימדיה, צליל ואנימציה
  • השמה ובדיקה, מתן משוב למטלות לעבודה קבוצתית (בבית או בכיתה)
  • מטלת הכנת פריטי ידע ועיון ותגובה לפריטי ידע שהוכנו על ידי תלמידים אחרים
  • מעקב מקוון (real time) בכיתה או למטלות בית אחר שימוש, נכונות וזיהוי בעיות
  • מתן משוב ושימוש במערכת ההמלצה של קושיה
  • הכנה לבחינות (על ידי התלמיד, על ידי מתרגל)
  • ניהול בחינות

לאתר מערכת קושיה | דף מידע | מצגת מידע | לבירורים לגבי שימוש במערכת

ecommis

הפרויקט הינו בנושא הוראה בתחום חברת המידע, הפועל מטעם האיחוד האירופי החל מ-2012. המרכז לחקר האינטרנט משתתף כשותף זוטר בפרויקט מטעם ישראל, יחד עם הטכניון ומכללת רופין. המדינות השותפות הנוספות הינן אוקראינה ורוסיה, כאשר בכל ארץ ישנם שלושה מוסדות. חוץ משותפים ישנם בפרויקט גם מתאמים (Coordinators), כאשר המדינות המתאמות הינן ליטא, גרמניה והולנד. מטרת הפרויקט היא פיתוח ההוראה באקדמיה בנושא מסחר אלקטרוני, על רקע ההתפתחויות בחברת המידע.

לאתר הפרויקט | תמונה ממפגש E-commis במרכז, 13.6.12

shil-logoבישראל, שירות הייעוץ לאזרח נקרא שי"ל. שי"ל הוקם ב-1957 והינו בעל כ-50 סניפים ברחבי ישראל, קו ייעוץ טלפוני, אתר אינטרנט וכ-1000 מתנדבים. שי"ל מופעל על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים, בשיתוף פעולה עם הרשויות העירוניות. המרכז לחקר האינטרנט היה שותף להקדמת אתר האינטרנט של שי"ל ואחראי על תחזוקו השוטף עד היום.

מאמרים שהתפרסמו בנושא מטעם המרכז:

Tractinsky, N., Rafaeli, S., & Pliskin, N. (1998). Lessons from implementation of a Web site for the Israeli Citizens' Advice Bureau, in Hoadley E.D. and Ben-Basat I. (Editors), Proceedings of the Americas Conference on Information Systems, pp. 101-104.
Ravid, G., Bar-Ilan, J., Baruchson-Arbib, S., Yaari, E., Rafaeli, S. & Weiss, N. (2010). A User Survey of a Site Providing Citizen Information: Preliminary Findings of SHIL.INFO. MCIS 2010 Proceedings.
וייס, נירית (2010). שימוש הציבור במידע מקוון: ניתוח השימוש באתר שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח). עבודת גמר מחקרית (תזה) לאחר קבלת התואר "מוסמך". החוג לתקשורת, הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת חיפה.
Finzi, S., Bronstein, J., Bar-Ilan, J., Baruchson-Arbib, S., Rafaeli,S. & Ravid, G. (2012). "Volunteers acting as information providers to citizens", Aslib Proceedings, 64(3), 289-303.
Ravid, G., Bar-Ilan, J., Baruchson-Arbib, S., Yaari, E., Aharony, N., Rafaeli, S. & Weiss-Blatt, N. (2014). I Just Wanted To Ask?: A Comparison of User Studies of the Citizens Advice Bureau (SHIL) in Israel. Journal of Librarianship and Information Science, 46(1), 21-31

netdemocracy-logoהמרכז הישראלי לרשתות ודמוקרטיה הוקם בשנת 2011 כחברה לתועלת הציבור ללא כוונת רווח, בסיוע המרכז לחקר האינטרנט. המרכז לחקר האינטרנט היה שותף פעיל בכנס "דמוקרטיה ברשת" וכיום פרופ' שיזף רפאלי חבר בדירקטוריון של המרכז הישראלי לרשתות ודמוקרטיה.

מטרות המרכז הישראלי לרשתות ודמוקרטיה הינן חינוך, הטמעה והקניית ערכים למטרות שלהלן, באמצעות שימוש באינטרנט, באמצעים דיגיטליים ואלקטרונים וברשתות חברתיות:

  • ממשל שקוף וזמין לאזרח
  • העלאת יעילות ושירותיות הממשל לאזרח
  • קידום יעדים אזרחיים וחברתיים
  • העלאת ההשתתפות האישית בפעילות האזרחית על כל גווניה
מטרות נוספות הינן חינוך ליוזמות טכנולוגיות וחברתיות המשפיעות בכיוונים אלה ע"י אזרחים, ממשל והמגזר השלישי, ייעוץ וסיוע לארגונים ומוסדות ציבור בקידום יכולותיהם הכלכליות, הארגוניות והניהוליות לקידום השימוש בכלים אינטרנטיים, למען שיפור וייעול הקשר בין האזרח והממשל ועידוד השיח הציבורי בנושאים אלה להגברת המודעות והיוזמה. הציבור מוזמן לקחת חלק בפעילות המרכז.
לאתר המרכז הישראלי לרשתות ודמוקרטיה

ibm logoהפרויקט הינו שיתוף פעולה בין המרכז לחקר האינטרנט לבין חטיבת המחקר של חברת IBM, במסגרת זכייה של המרכז בתחרות עולמית על תקציבי מחקר של IBM OCR - Open Collaborative Research. מטעם המרכז, שותפים בפרויקט ד"ר דפנה רבן, פרופ' שיזף רפאלי והגברת גנית ריכטר. המחקר עוסק במספר פרויקטים, בין השאר בפיתוח פלטפורמה ל-Crowd Computing בשם GUESS  בה ניתן לפתח יישומים שונים ובתחומים של Social Computing כגון מחקר משותף בנושא People tagging.

Gaming Umbrella for Enterprise Social Sourcing - GUESS,  הוא משחק המבוסס על חוכמת ההמונים ומחשוב אנושי מפותח בחברת IBM, בשיתוף פעולה עם המרכז לחקר האינטרנט. GUESS ממנף את המשחקיות של המשחק ורותם את "חוכמת ההמון" על מנת לפתור בעיות איתן מחשבים עדיין נאבקים. למשל, לצורך הערכת כשרונות אנושיים ע"י ההמון. בעזרת המשחק ניתן לדרג מועמדים למשחק בסרט לפי כשרונותיהם בתחום השירה, הריקוד, השפות וכו'. על ידי השלמת משימות פשוטות כגון תיוג תמונות, הפיכת דיבור מצליל לטקסט, או פירוש של טקסט, בני אדם יכולים לעזור למחשבים להפוך לחכמים יותר. כמו כן, ההסתייעות בחוכמת ההמון מפחיתה את התלות בדיווח עצמי וההטיה הכרוכה בדיווח שכזה.

אתר הפרויקט ב-IBM

nimoyבין החוג לניהול מידע וידע, בראשו עומדת ד"ר דפנה רבן, לבין המרכז לחקר האינטרנט, בראשות פרופ' שיזף רפאלי, קיים שיתוף פעולה מתחילת דרכו של החוג. החוג לניהול מידע וידע נוסד בדצמבר 2010 תחת בית הספר לניהול של אוניברסיטת חיפה ונבנה עפ"י מסורת בינלאומית חדשנית של מחקר והוראה בתחום המידע שנקראת iSchools.  מטרת החוג היא להכשיר חוקרים בתחום צעיר ומתפתח במהירות, ולהקנות לעובדי ידע בארגונים מכל המגזרים ידע תיאורטי, כלים ומיומנויות שיאפשרו להם לנהל את משאבי המידע והידע בארגון. שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי, בין השאר, במסגרת מחקרים, קידום חוקרים צעירים, ארוח משותף של חוקרים מחו"ל וסמינרי מחקר בנושאים המשותפים לשני הגופים.

לאתר החוג לניהול מידע וידעלאתר החוג לניהול מידע וידע